På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Nye retningslinjer for prismarkedsføring

Sammen med bl.a. DI har Forbrugerombudsmanden revideret og opdateret sine retningslinjer for prismarkedsføring. Forbrugerombudsmanden forventer, at de nye retningslinjer vil skabe større klarhed og styrke beskyttelsen mod vildledende sparbudskaber. Retningslinjerne træder i kraft den 1. september 2017.

Forbrugerombudsmandens erfaringer gennem de sidste par år, brug af nye udtryk og metoder i markedsføringen samt ønsker fra både erhvervs- og forbrugerside har været baggrunden for, at Forbrugerombudsmanden i samarbejde med forhandlingsparterne bag retningslinjerne fra 2013 nu har opdateret retningslinjerne.

Retningslinjerne for prismarkedsføring er målrettet alle erhvervsdrivende, der bruger oplysninger om priser og andre salgsfremmende tiltag i deres markedsføring.  

Det nye i retningslinjerne for prismarkedsføring er bl.a.:

Ifølge retningslinjerne er der ikke noget til hinder for en række tilbudsformer som før/nu, mængderabatter, kombinationstilbud og kortvarige 2-3 dages tilbud hver for sig.  

Det nye er, at hvis tilbuddene kombineres med hinanden, og et produkt derfor er på tilbud så ofte, at det ud fra en konkret vurdering ikke kan siges at have en reel normalpris, er prissammenligningen vildledende. Dette gælder også, hvis en erhvervsdrivende skulle vælge kun at markedsføre kortvarige tilbud (fx ”weekendtilbud”, Black Friday” og lign.) på det samme produkt så hyppigt, at en normalpris ikke eller kun sjældent vil kunne forekomme.    

Kontakt image
Chefkonsulent
Tlf: +45 3377 3567
Mobil: +45 2949 4413
E-mail: kartdi.dk
PUBLICERET: 03-07-2017 OPDATERET: 03-07-2017