På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Bøde på 200.000 kr. for vildledende markedsføring

Forbrugerombudsmanden anmeldte først på året Renault Danmark for overtrædelse af markedsføringsloven. Resultatet blev en bøde, som Renault Danmark har valgt at betale,  for at bruge vildledende prissammenligninger af to bilmodeller.

Sagen skyldes en kampagne fra maj og juni 2013, hvor Renault Danmark reklamerede med, at forbrugerne kunne få to bilmodeller til nogle særlig kampagnepriser. I den offentliggjorte kampagneprisliste var førpriserne på bilmodellerne streget over, mens kampagnepriserne stod med rødt nedenunder.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var dette vildledende prissammenligninger, fordi

  • førpriserne kun havde været gældende i cirka tre uger, inden kampagnen startede den 1. maj. Dermed var kampagnepriserne gældende i længere tid end de førpriser, der blev sammenlignet med,
  • kampagnen blev forlænget og fortsatte med at angive de samme overstregede førpriser som udtryk for det normale prisniveau. På det tidspunkt havde førpriserne ikke været gældende i flere måneder, og kampagneprisen var derfor i virkeligheden normalprisen,
  • Brugen af de gamle førpriser fra april 2013 som sammenligningsgrundlag i forhold til de nye priser fortsattes i løbet af 2013. Det fik besparelserne til at se større ud, end de var.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, mener at markedsføringen af den særlige kampagnepris, selvom det reelt var den normale pris, er sket i strid med markedsføringslovens regler.

Kontakt image
Seniorchefkonsulent
Tlf: +45 3377 3567
Mobil: +45 2949 4413
E-mail: kartdi.dk
PUBLICERET: 18-08-2015 OPDATERET: 15-08-2018