På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Importører går ind i debat om brug af brugte dele

En rapport udarbejdet af FORCE Technology for SKAD har fået debatten om brug af uoriginale dele og brugte dele i skadesarbejdet til at blusse op igen. Senest har Ford Danmark meldt sig i debatten med en kampagne rettet mod forbrugerne og en ny skadesformular rettet mod værkstederne. Bilbranchen finder det positivt med debat og vil gå i dialog med Forsikring & Pension om emnet.

I april offentliggjorde SKAD en rapport, der var udarbejdet af FORCE Technology. Rapporten viste testresultater af udvalgte originale og uoriginale reservedele til biler fra seks forskellige mærker. Af resultaterne fremgik det, at der kunne være ”væsentlige sikkerhedsmæssige og værdimæssige ændringer” ved at bruge uoriginale dele fremfor originale dele.

Efterfølgende har debatten kørt i branchemedierne og senest har Ford Danmark valgt blandt andet at gennemføre en kampagne, der gør deres kunder opmærksomme på de mulige konsekvenser af at bruge uoriginale eller brugte dele i skadesarbejdet. I Bilbranchen hilser direktør Thomas Møller Sørensen Ford Danmarks indtræden i debatten velkommen:

”Det er godt, at vi på ny får debat om emnet. Alle parter på skadesområdet har en interesse i åbenhed om de overvejelser, der ligger bag valg af reservedele i skadesarbejdet. Og det er godt, at flere importører nu også stempler ind i debatten med en holdning til de udfordringer, der kan være, ved at bruge uoriginale dele”, siger han.

Bilbranchen har fulgt området i årevis og har også emnet på dagsordenen på bestyrelsesmødet den 19. juni. De tidligere drøftelser i bestyrelsen afspejler, at brug af brugte eller uoriginale dele i skadesarbejdet ikke i sig selv er et problem for forhandlerne. Så længe sikkerheden er i orden, kan det give god mening at bruge en eksempelvis brugt del til en ældre bil. Men Bilbranchen er af den opfattelse, at der med fordel kan komme mere åbenhed i dialogen mellem værksted, kunde og forsikringsselskab.

”Vi har i forvejen et godt samarbejde med Forsikring & Pension på skadesområdet. Vi vil nu gå i dialog med dem for at drøfte, hvordan vi på en konstruktiv måde får gjort forsikringskunder opmærksomme på fordele og ulemper ved at bruge originale, uoriginale eller brugte dele i skadesarbejdet”, siger Thomas Møller Sørensen.

Retningslinjer

Her kan du læse om retningslinjer for forsikringsselskaber og autoværksteder ved forsikringsskader på biler.

Kontakt image
Konsulent
Tlf: +45 3377 3302
Mobil: +45 4141 7791
E-mail: klhhdi.dk
PUBLICERET: 07-06-2018 OPDATERET: 07-06-2018