På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Kan bilforhandleren forlange, at handlen går tilbage?

Hvis en solgt bil viser sig at have fejl og mangler, kan det i nogle tilfælde være en mulighed at tilbyde kunden, at handlen går tilbage. Men er kunden forpligtet til at tage imod tilbuddet?

Som udgangspunkt nej. Når der foreligger en mangel ved en solgt bil har forbrugeren serveretten og den indeholder fire valgmuligheder:

  • Ophævelse af købet (købesummen tilbage), hvis manglen er væsentlig.
  • Et passende afslag i købesummen.
  • Afhjælpning (reparation).
  • Omlevering (ombytning).

Bilforhandleren kan afvise krav om ophævelse, hvis bilforhandleren reparerer bilen eller (hvis det er en fabriksny bil) ombytter bilen – i begge tilfælde inden rimelig tid.

Hvis bilforhandleren kan dokumentere, at forbrugerens valg af afhjælpning eller omlevering vil være uforholdsmæssigt dyrere at opfylde end et prisafslag eller ophævelse, kan bilforhandleren tilbyde dette i stedet. Det kunne eksempelvis være tilfældet, hvis en reparation vil indebære omkostninger, der overstiger bilens værdi.

Hvis forbrugerens ønske slet ikke kan lade sig gøre, er forbrugeren nødt til at acceptere en anden løsning. Det kunne være tilfældet, hvis bestilt fabriksmonteret udstyr mangler og ikke kan eftermonteres. I et sådant tilfælde, må kunden f.eks. lade sig nøje med et rimeligt prisafslag i stedet.

Så selvom det fra bilforhandlerens synspunkt er god kundeservice at tilbyde at tage en mangelfuld bil tilbage, så har forbrugeren ret til eksempelvis at forlange bilen repareret i stedet for. Bilforhandleren er derfor ikke løst fra sine forpligtelser efter købeloven ved at tilbyde at lade handlen gå tilbage.

Forbrugerens 4 valgmuligheder:
Kontakt image
Seniorchefkonsulent
Tlf: +45 3377 3567
Mobil: +45 2949 4413
E-mail: kartdi.dk
PUBLISHED: 22-09-2015 LAST MODIFIED: 05-12-2018