På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Løft reparationsgrænsen – men ikke med brugte reservedele

I forbindelse med de igangværende forhandlinger om registreringsafgift har Dansk Folkeparti foreslået at løfte reparationsgrænsen fra 65 pct. til 75 pct. Bilbranchen hilser forslaget velkomment, men mener ikke, opgørelsen skal kunne foretages med brugte reservedele.

Reparationsgrænsen for totalskadede biler er igen aktuel. Står det til Dansk Folkeparti skal grænsen hæves fra de nuværende 65 pct. til 75 pct. Det har grænsen tidligere været i 2014 og 2015, hvor man blandt andet så positive effekter på aktiviteten på landets værksteder. Bilbranchen støttede op om den midlertidigt hævede grænse, og hilser forslaget fra Dansk Folkeparti velkomment.

- I lyset af de seneste års nedsættelse af registreringsafgift giver det god mening at hæve reparationsgrænsen, som DF har foreslået. Det vil bl.a. betyde højere aktivitet på værkstederne, som igen vil få mulighed for at tage flere lærlinge ind. Det er der brug for nu og i den nære fremtid, siger direktør i Bilbranchen Thomas Møller Sørensen.

I Dansk Folkepartis forslag om forhøjet reparationsgrænse nævnes også muligheden for at opgøre skader med brugte reservedele. Til trods for de gode intentioner bag forslaget advarer Bilbranchen om brugen af brugte dele i skadesopgørelsen, da det medfører en lang række uhensigtsmæssigheder.

Foreløbige erfaringer fra Frankrig, der har haft krav om tilbudsgivning af både brugte og nye dele ved bilreparationer siden årsskiftet, viser, at den nye lovgivning medfører en lang række administrative byrder. Det gør blandt andet, at de mindre værksteder ikke har mulighed for at overholde de nye regler.

Dertil skal nævnes, at værkstedsregningen for både forbrugere og forsikringsselskaber vil blive større. Grunden til dette er de øgede administrative byrder, forslaget vil medføre. Dette inkluderer eksempelvis øget tidsforbrug ved bestilling, modtagelse og kvalitetstjek af de brugte dele, højere returgrad på grund af uoverensstemmelse mellem kvalitetsmærkning og den reelle kvalitet på den brugte del samt længere lejeperioder af lånebil til forbrugeren som følge af en længere reparationstid.

I dag opgøres skader på bilen med nye reservedele, men det er dog muligt for værkstedet at reparere med brugte reservedele såvel som med såkaldte uoriginale dele. Bliver det muligt at gøre brug af brugte dele i skadesopgørelsen, vil det imidlertid blive meget tungt rent administrativt.

- Den høje beskatning på biler i Danmark gør, at vi har brug for en reparationsgrænse. Så i virkeligheden er det den høje beskatning, der er hovedproblemet. Men grænsen er sat for at forhindre, at vi på værkstederne går og banker buler ud på afgifter. Hvis grænsen skal kunne håndteres rent administrativt må vi holde fast i, at opgørelsen sker med nye dele, siger direktør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen.

Kontakt image
Konsulent
Tlf: +45 3377 3302
Mobil: +45 4141 7791
E-mail: klhhdi.dk
PUBLICERET: 08-09-2017 OPDATERET: 10-09-2017