På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Produktivitet

Produktiviteten halter i bilbranchen. Især på eftermarkedet er den lav. Her kan du få hjælp til at komme i gang med produktivitetsfremmende initiativer i din virksomhed.

Bilbranchen har analyseret produktiviteten i bilbranchen. Undersøgelsen viser, at produktiviteten halter sammenlignet med andre brancher.

Bilhandel

Som både omfatter importører og forhandlere, har holdt trit med øvrige handelsvirksomheder. Til gengæld har bilværksteder en markant lavere produktivitet end bilhandel. Bilværkstederne skaber ikke den samme merværdi pr. arbejdstime som i andre erhverv relateret til reparation og installation af maskiner og udstyr.

Undersøgelser peger desuden på, at selvom de fleste virksomheder har fokus på produktivitetsudfordringerne, svinger produktivitetsniveauet voldsomt blandt virksomheder i samme branche.

Der er en sammenhæng mellem virksomhedernes størrelse og deres produktivitetspotentiale, men sammenhængen er ikke kategorisk. Små specialiserede virksomheder kan være mere produktive end store virksomheder, som ikke udnytter deres ressourcer optimalt. Virksomhederne, som arbejder målrettet med produktivitet, får mest ud af ressourcerne og opnår derved konkurrencemæssige fordele.

Konkurrenceevne

Det handler både om at gøre tingene effektivt, men også om at gøre de rigtige ting.  Med de rette produktivitetsfremmende initiativer f.eks. lean, kompetenceudvikling, fleksible arbejdstider og lønsystemer ser Bilbranchen muligheder for at øge udbyttet af produktivitetsindsatsen for en stor del af vore medlemmer og derved styrke deres konkurrenceevne.

I bilbranchen gælder særlige konditioner i forhold til produktivitet – både af politisk og virksomhedsrettet karakter. Registreringsafgiften påvirker produktiviteten på danske bilværksteder i negativ retning ved at skabe en kunstig prisillusion hos forbrugerne, der betyder, at de udøver mindre pres på priserne ved at forblive på værksteder med lav produktivitet. Desuden presser den bilbranchens incitament til at flytte indtjeningen over på eftermarkedet, idet indtjeningen på nybilsalget skrumper.

Ikke desto mindre er der en række produktivitets-fremmende initiativer, som virksomhederne selv kan tage fat på. Det kan du læse mere om på denne side. Vi har samlet en række tilbud til vores medlemmer, som giver råd og vejledning om virksomhedsrettede produktivitetsforbedringer.

Her får du:

  • Indsigt om produktivitet.
  • Overblik over produktivitetsfremmende initiativer.
  • Information om relevante kurser inden for produktivitet.
  • Adgang til råd og vejledning om produktivitet.
  • Inspiration fra andre virksomheder, som arbejder med produktivitet.
Analyser
Her kan du downloade analyserne om produktivitet.
Produktivitet og lean

DI tilbyder kurser i produktivitet og lean, hvad enten det er på det operationelle, taktiske eller strategiske niveau. Alle kurser er inspireret af DI's ekstensive forskning i lean.

Ledelse

Her kan du læse mere om Bilbranchens arbejde med professionelle bestyrelser og få indblik i produktivitetseffekten af systematisk og strategisk ledelse.

Lønsystemer og fleksibel arbejdstid

Her kan du få mere at vide om lønsystemer, lønsystemkonsulenter, lønsystemkonferencer samt netværk og bøger om løn. Desuden kan du danne dig et overblik over dine muligheder for fleksibel arbejdstid og søge inspiration om, hvad andre virksomheder har gjort for at forbedre/øge fleksibiliteten.

Kontakt image
Chefkonsulent
Tlf: +45 3377 3572
Mobil: +45 3166 3857
E-mail: ffpedi.dk
PUBLICERET: 28-11-2014 OPDATERET: 27-09-2018