På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

(Skjult) Reklame på sociale medier

Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale.

Reklamer skal altid være udformet, så det er tydeligt for modtagerne, at der er tale om reklame. Det står i markedsføringslovens § 6, stk. 4, som forbyder skjult reklame. Det gælder uanset på hvilket medie, reklamen bliver vist, f.eks. i trykte medier, som aviser og blade, og på internettet, og uanset hvem reklamen retter sig til.

Det er virksomheden, der er ansvarlig for, at modtagerne bliver gjort opmærksomme på det kommercielle budskab. Overtrædelse af forbuddet mod skjult reklame kan straffes med bøde. Virksomhedens samarbejdspartnere, f.eks. influenter, medier, reklamebureauer, rådgivere mv., kan også ifalde ansvar.

En særlig problemstilling opstår, når medarbejdere bruger eksempelvis Facebook til at omtale eller reklamere for sin arbejdsgivers produkter.

Forbrugerombudsmanden afholdt i juni 2018 et informationsmøde om denne problemstilling og om skjult reklame generelt.

Se budskaberne fra informationsmødet i notatet til højre.

Kontakt image
Seniorchefkonsulent
Tlf: +45 3377 3567
Mobil: +45 2949 4413
E-mail: kartdi.dk
PUBLICERET: 20-07-2018 OPDATERET: 20-07-2018