På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Elbilforslaget justeres

Regeringen og et flertal i Folketinget vil udskyde det loft over afgiftsrabatten på 800.000 kr., som var en del af aftalen om elbiler.

Alle elbiler står til at få en lempelig overgang til fuld registreringsafgift, efter at regeringen sammen med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre har besluttet at udskyde det loft på 800.000 kr. over afgiftsrabatten, som var en del af elbilsaftalen fra oktober.

Dermed vil der ikke være nogen forskel i indfasningsordningen for registreringsafgiften på billige elbiler og de dyreste elbiler. EU-Kommissionens konkurrencedirektorat har på det foreliggende grundlag tilkendegivet, at loftet på 800.000 kr. betragtes som statsstøtte, fordi det ifølge direktoratet giver en afgiftsfordel til de billigere elbiler.

Regeringen mener ikke, at loftet i afgiftsrabatten indebærer statsstøtte. Indfasningsordningerne kan imidlertid ikke sættes i kraft, så længe der er tvivl om EU-retten. Vedtages lovforslaget, uden at indfasningsordningerne umiddelbart kan sættes i kraft, vil det betyde fuld afgift for alle elbiler fra 1. januar 2016 og dermed stor usikkerhed for købere, producenter og forhandlere af eldrevne køretøjer. Regeringen og aftalepartierne ønsker ikke denne usikkerhed på elbilmarkedet. Derfor udgår loftet over afgiftsrabatten.

Dermed kan indfasningsordningerne sættes i kraft fra 1. januar 2016. Havde regeringen, Socialdemokraterne og De Radikale ikke fundet en ny løsning på registreringsafgifter for elbiler, havde der været fuld registreringsafgift på elbiler fra nytår.

Oprindelig var det meningen, at de allerdyreste elbiler skulle betale fuld registreringsafgift for værdien over 800.000 kroner, mens afgiften skulle indfases gradvist over fem år for det øvrige marked. Men loftet på 800.000 er en slags indirekte statsstøtte til de billige biler, og derfor har EU-Kommissionen vendt tommelfingeren ned.

Ændringsforslaget medfører, at lovforslaget er underfinansieret med 25 millioner. Disse penge findes ved at nedsætte radiofradraget til 400 kr. i 2016, mod det tidligere anførte beløb på 600 kr. i det første udkast til lovforslag.     

Kontakt image
Seniorchefkonsulent
Tlf: +45 3377 3567
Mobil: +45 2949 4413
E-mail: kartdi.dk
PUBLICERET: 18-12-2015 OPDATERET: 08-08-2018