På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Ferietid er klagetid

Juleferien har givet en lille håndfuld kunder hos Bilbranchens medlemmer ekstra god tid til at sætte sig til tasterne og klage over deres bilkøb. Heldigvis er antallet af klager over Bilbranchens medlemsvirksomheder begrænset og mange af sagerne løses forligsmæssigt uden at nå frem til nævnsbehandling. Men hvad skal du gøre, hvis din virksomhed bliver indklaget for Ankenævn for Biler?

Svar på klagen
Det må altid anbefales at svare på klagen – også selv om den virker åbenbart urimelig eller man troede, at sagen for længst var løst. Brug den nødvendige tid på at svare sagligt på klagen i en neutral tone. Få svaret grundigt første gang og tilbyd gerne en løsning – det er som udgangspunkt klager, der bestemmer, hvornår forligsdrøftelserne afsluttes og sagen føres videre.

Tilbagevis forkerte oplysninger
Hvis klagers oplysninger ikke er korrekte, bør de afvises eller rettes. Undlader man at berigtige forkerte oplysninger, kan det senere komme virksomheden til skade, at der ikke er taget afstand fra de forkerte oplysninger.

Dokumenter, dokumenter, dokumenter
Fremskaf og upload relevante bilag til sagen – f.eks. e-mails, arbejdskort, fakturaer, testresultater, teknisk information, erklæringer fra importører eller andre sagkyndige osv. Det er altid en fordel at kunne underbygge sit svar med relevant dokumentation.

Mangel eller egenskab
En særlig kategori af sager vedrører uenigheden om, hvorvidt der er tale om en mangel eller en egenskab. Hvis en bilmodel har eksempelvis en særlig funktionslyd eller køreegenskab bør dette følges op af erklæring herom fra den pågældende bilimportør og tilbud om besigtigelse/afprøvning af et referencekøretøj.

Gem udskiftede dele
Hvis der er opstået uenighed om en reparations udførelse eller om berettiget betaling herfor, kan det være en fordel, hvis de udskiftede dele er opbevaret, så en sagkyndig kan besigtige disse.

Forlig
Vær indstillet på at finde en forligsmæssig løsning på sagen. Uanset hvor store ”vinder-chancer” man synes, man har, er der altid en procesrisiko. Hvis klager får medhold, skal virksomheden betale 10.000 kr. ekskl. moms samt de faktiske omkostninger til indhentelse af nødvendige sagkyndige erklæringer – op til 6.000 kr. ekskl. moms.

Få juridiske rådgivning
Medlemmer af Bilbranchen, som indklages for Ankenævn for Biler, får alle tilbud om juridisk assistance. Bilbranchen har et godt indblik i retspraksis og praksis i ankenævnet. Benyt dette tilbud, hvis du er i tvivl og husk at et godt råd også kan være et råd om at forlige sagen og dermed undgå yderligere omkostninger.

Mere vejledning
Bilbranchen har samlet kort og nyttig information om en sags gang i gennem Ankenævn for biler. Se mere via linket.

Kontakt image
Seniorchefkonsulent
Tlf: +45 3377 3567
Mobil: +45 2949 4413
E-mail: kartdi.dk
PUBLICERET: 04-01-2016 OPDATERET: 06-09-2018