På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Garanti og reklamationsret – hvordan virker det?

Ved salg af brugte biler er det godt at have styr på begreberne garanti og reklamationsret. Hvad siger købeloven og hvilke forpligtelser har sælger?

Reklamationsret
Reklamationsretten findes i købeloven og indebærer, at en forbruger altid kan reklamere til bilforhandleren over mangler ved en brugt bil i 24 måneder fra leveringstidspunktet. En mangel er omfattet af købelovens reklamationsret, hvis den er til stede på det tidspunkt, hvor forbrugeren overtager risikoen for bilen – nemlig på leveringstidspunktet. Hvis manglen er opstået efter leveringstidspunktet, er den ikke omfattet af reklamationsretten.

Det er desværre ikke altid let at afgøre, hvornår en mangel er opstået. Ofte har et problem været skjult eller under udvikling i en længere periode, men viser sig først efter bilen er leveret.

Til forbrugerens fordel er købeloven indrettet sådan, at der i de første 6 måneder består en formodning for, at manglen har været til stede, da bilen blev leveret. Disse første 6 måneder betragtes ofte som en garantilignende periode – ikke desto mindre er det i nogle tilfælde muligt for bilforhandleren at afkræfte formodningen for, at bilen blev leveret med en mangel, hvis forhandleren kan godtgøre, at manglen først er opstået efterfølgende. Hvis der er tvivl, kommer det dog forbrugeren til gode.

Hvis en reklamation fremkommer efter 6 måneder, men inden for 24 måneder efter leveringstidspunktet, er det imidlertid forbrugeren, der skal bevise, at manglen har været til stede allerede, da bilen blev leveret. Den type mangler, der oftest falder i denne kategori, er fabrikationsfejl, fejloplysninger om bilen i slutseddel eller annoncer, uoplyste værdiforringende skader eller spørgsmål om korrekt årgangsbetegnelse.

Garanti
En garanti på en brugt bil er derimod et tilbud til forbrugeren, som ikke har noget med købeloven at gøre og som bilforhandleren selv beslutter, om han vil yde. Hvis bilforhandleren bruger ordet ”garanti”, skal garantien dog ikke kun være bedre end købeloven; den skal være væsentlig bedre. Hvis der er ydet en garanti, ligger bevisbyrden altid og i hele garantiperioden hos garantigiver.

Hvis en mangel er omfattet af både en garanti og af købelovens reklamationsret, har forbrugeren altid ret til at vælge den dækningsmulighed, der stiller forbrugeren bedst.

Kontakt image
Seniorchefkonsulent
Tlf: +45 3377 3567
Mobil: +45 2949 4413
E-mail: kartdi.dk
PUBLICERET: 20-10-2015 OPDATERET: 17-10-2018