På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Kender du reklamationsretten?

Købeloven giver som bekendt forbrugere to års reklamationsret. Men hvem skal bevise hvad, hvor mange reparationsforsøg har man og er reklamationsret og garanti det samme. Hvor finder man svar på disse og mange andre spørgsmål?

På forbrug.dk er samlet en række sider om købeloven, som på en let forståelig og generel måde beskriver, hvordan købelovens reklamationsret fungerer. Informationen besvarer en lang række ofte stillede spørgsmål og kan bruges af såvel sælger som køber. Mere konkrete spørgsmål og information om retspraksis kan Bilbranchens medlemsvirksomheder som altid få svar på eller en drøftelse af hos Bilbranchens branchejurister.

Bilbranchen har samlet links til nogle af de sider, man kan få brug for enten for egen forståelses skyld eller som man kan henvise en kunde til.

Mangler ved varen
Det er ikke alle fejl ved varen, som er en mangel efter købeloven. Der er kun tale om en mangel, hvis fejlen eller årsagen til den var til stede på købstidspunktet. Mangler er et vidt begreb, og varen behøver ikke at være i stykker for at have en mangel. For at noget er en mangel efter købeloven, skal manglen eller årsagen til den være til stede på leveringstidspunktet. Manglen kan godt vise sig et stykke tid efter købet, og dermed først opdages efter et stykke tid.

Hvad har forbrugeren krav på?
Viser en vare sig at have en fejl eller mangel, giver købeloven forbrugeren mulighed for at vælge mellem flere løsninger. Sælger har imidlertid også en række rettigheder og kan undgå at tage en bil tilbage, ved at tilbyde afhjælpning.

Hvor mange reparationsforsøg?
Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.

Hvem har bevisbyrden?
Hvis der er uenighed om, hvorvidt fejlen på en vare er en mangel efter købeloven, gælder der særlige regler for, hvem der skal bevise, at der er tale om en mangel i købelovens forstand.

Hvad er rimelig tid?
Har en vare en mangel, skal problemet løses inden for ”rimelig tid”. Hvor lang tid ”rimelig tid” er, afhænger af flere ting. F.eks. hvad der er galt med varen. Som udgangspunkt er ”rimelig tid” op til nogle få uger, men sælger kan i nogle tilfælde have mulighed for at bruge længere tid.

Reklamationsret eller garanti?
Reklamationsret er den ret, købeloven giver køber til at klage over fejl og mangler ved en vare, mens garanti er noget mere, som sælgeren eller producenten kan vælge at give køber. Ordene garanti og reklamationsret bruges ofte i flæng, men de betyder noget forskelligt. 

Hvad gælder for brugte varer?
Købeloven gælder også for køb af brugte varer, f.eks. biler eller tøj. En forbruger har altid to års reklamationsret, når handlen er ingået i en butik eller hos en forhandler på nettet. Hvis der viser sig at være et eller andet galt med varen, kan det dog være svært at fastslå, om det er en mangel efter købeloven, eller om det skyldes almindeligt slid, som køber må forvente, når varen er brugt.

PUBLISHED: 17-01-2019 LAST MODIFIED: 17-01-2019