På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Medarbejderes Facebook-profiler må ikke levere skjult reklame for deres arbejdsplads

Medarbejdere må ikke reklamere for deres virksomheds produkter på Facebook uden at tydeliggøre, at der er tale om reklame.

En virksomhed indgik aftale med sine medarbejdere om opslag på medarbejdernes Facebook-profiler. Det fremgik af opslagene, at medarbejderne solgte forskellige varer via virksomheden, men det fremgik ikke, at medarbejderne var ansat i virksomheden og postede opslagene efter aftale med virksomheden.

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. Al reklame skal derfor tydeligt markeres som reklame. Det kan f.eks. ske med ordene ”reklame” eller ”annonce”, der skal stå tydeligt, som det første i opslaget. Det skal altid fremgå tydeligt, hvis en medarbejder eller andre reklamerer på vegne af en virksomhed, f.eks. via et socialt medie som Facebook.

Forbrugerombudsmanden har fokus på skjult reklame og vil løbende tage sager op på området. Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Ingen forbrugere skal kunne misforstå eller tage fejl af, om det, de ser på Facebook og på andre sociale medier, er en privat persons opslag eller reklame, som en virksomhed står bag. Derfor skal det fremgå tydeligt, hvis en virksomhed lader sine ansatte reklamere for dens produkter.”  

”Det skal altid være klart for os, om der er tale om reklame. Reglerne om, at kommercielt indhold skal markeres tydeligt, gælder alle steder – både i trykte og elektroniske medier.”

Kontakt image
Seniorchefkonsulent
Tlf: +45 3377 3567
Mobil: +45 2949 4413
E-mail: kartdi.dk
PUBLISHED: 09-05-2018 LAST MODIFIED: 11-10-2018