På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Nye regler for syn af køretøjer

Fremover skal et køretøj synes ud fra flere obligatoriske minimumskrav. Det skyldes nye EU-regler for periodisk syn og vejsidesyn. De nye regler træder i kraft den 20. maj 2018.
De nye EU-regler skal sikre, at synshaller udfører periodisk syn ud fra de samme obligatoriske minimumskrav. Derfor er det frem over de samme minimumskrav – og eventuelle sanktioner som følge af fejl og mangler – ved periodisk syn i hele EU.

Reglerne omfatter periodisk syn for blandt andet busser, lastbiler og person- og varebiler.

For danske bilejere vil den væsentligste konsekvens af de nye regler være, at visse typer af fejl og mangler fundet ved et periodisk syn, og som bilejeren hidtil har fået repareret uden yderligere kontrol, fra og med den 20. maj skal kontrolleres ved et omsyn. For eksempel vil en defekt pære i en forlygte frem over medføre et obligatorisk omsyn.

De nye regler betyder ikke, at selve synet ændrer sig. Køretøjer skal fortsat kontrolleres for fejl, der kan påvirke miljø og færdselssikkerhed – blot vil det nu ske ud fra de fælleseuropæiske minimumskrav.

Der bliver heller ikke ændret på, hvor ofte en bil skal til syn. En almindelig personbil skal for eksempel fortsat til syn første gang, når den er fire år gammel og herefter hvert andet år.

Færdselsstyrelsen har i anledning af de nye regler for syn udarbejdet en oversigt over nogle af de væsentligste konsekvenser. Oversigten kan ses via link til højre.

Færdselsstyrelsen har endvidere udarbejdet en liste over eksempler på fejl, der fremover medfører omsyn. Se link til højre.

Kontakt image
Seniorchefkonsulent
Tlf: +45 3377 3567
Mobil: +45 2949 4413
E-mail: kartdi.dk
PUBLISHED: 10-05-2018 LAST MODIFIED: 17-10-2018