På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Nyt WLTP energimærke fra 1. januar 2019

Fra årsskiftet skal energimærket på nye person- og varebiler være baseret på WLTP. Samtidig er skalaen med energipile justeret.

Færdselsstyrelsen har udsendt ny bekendtgørelse om energimærkning med overgang til WLTP pr. 1. januar 2019. Det betyder, at nye biler i udstillingen skal forsynes med energimærke baseret på den konkrete bils WLTP måling. For at undgå, at bilernes energipile skal flytte sig væsentligt i forhold til tidligere, er skalaen justeret, idet WLTP-målinger som bekendt i gennemsnit giver et brændstofforbrug, der er ca. 21 pct. højere end målinger baseret på NECD-metoden.

Energimærket udskrives på bilviden.dk eller energimærker.dk. Imidlertid er ingen af disse klar med de nye mærker før i løbet af januar 2019. Bilbranchen har påpeget dette over for Færdselsstyrelsen, der oplyser, at myndighederne derfor ikke vil kontrollere anvendelsen af energimærket i januar måned 2019. I Bilbranchen følger vi sagen.

Restkøretøjer:
Personbiler, hvis brændstofforbrug er målt efter NEDC-metoden (New European Driving Cycle), kan registreres i Køretøjsregistret til og med den 31. august 2019 (Varebiler til og med den 31. august 2020). Bilerne skal ved udstilling på et salgssted være mærket med informationer om brændstofforbrug og de andre standardiserede oplysninger, som angivet på energimærket, og være ledsaget af oplysninger om, at personbilen er et restkøretøj, og at værdierne ikke er sammenlignelige med de værdier, der er baseret på WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).

Se bekendtgørelsen i boksen til højre.  

Kontakt image
Chefjurist
Tlf: +45 3377 3337
Mobil: +45 2033 4573
E-mail: nsadi.dk
PUBLICERET: 21-12-2018 OPDATERET: 21-12-2018