På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

WLTP datoer

Her skal vi kort genopfriske de forskellige skæringsdatoer ved indførelsen af WLTP måling.

Den 1. september 2017 skulle alle nye modeller (altså typegodkendt første gang) være målt med WLTP.

Den 1. september 2018 skulle alle nyindregistrerede køretøjer være målt med WLTP (dog undtagelse for restkøretøjer, se Bilbranchens tidligere nyhed i linket til højre).

Folketinget vedtog 6. september 2018 lovforslag nr. 237 A om ændring af reglerne for fastsættelse af brændstofforbruget for visse biler efter brændstofforbrugsafgiftsloven (grøn ejerafgift) og registreringsafgift. Se SKATs Nyhedsbrev i linket til højre.

Den 1. januar 2019 skal alle biler i udstilling være forsynet med energimærke ifølge WLTP. Energimærket udskrives på bilviden.dk eller energimærker.dk. Imidlertid er ingen af disse klar med de nye mærker før i løbet af januar 2019. Bilbranchen har påpeget dette over for Færdselsstyrelsen, der oplyser, at myndighederne derfor ikke vil kontrollere anvendelsen af energimærket i januar måned 2019. DBI-IT oplyser, at systemet forventes klar ca. medio januar. (Se nærmere om energimærkning i link til højre).

Den 1. april 2019 skal alle personbiler og mindre varebiler registreres med WLTP. Altså bortfalder overgangsordningen med det beregnede afgiftsmæssige NEDC2 forbrug, hvor NEDC forbruget bliver ganget med 1,1. Herefter bruges ved afgiftsberegningen WLTP forbruget ganget med 1,21.

Kontakt image
Chefjurist
Tlf: +45 3377 3337
Mobil: +45 2033 4573
E-mail: nsadi.dk
PUBLICERET: 08-01-2019 OPDATERET: 08-01-2019