På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
Gruppefritagelse for bilbranchen

Fra den 1. juni 2013 findes ikke længere den omfattende og specielle gruppefritagelse, der regulerede aftaler i bilbranchen i forhold til konkurrencereglerne.

I 1984 kom den første gruppefritagelsesforordning, som regulerede branchens forhandlerkontrakter. Gruppefritagelsen blev fornyet et par gange for endeligt at udløbe den 31. maj 2010 for så vidt angik eftermarkedet og 31. maj 2013 vedrørende salg af nye biler. Baggrunden var, at EU-kommissionen fandt, at konkurrencen på markedet nu fungerede så godt, at særlig regulering ikke var nødvendig.

Det betyder, at forhandleraftaler nu reguleres af den såkaldte generelle gruppefritagelse, der gælder forhandleraftaler i alle brancher, forordning 330/2010.

Dog findes der en ”mini forordning”, den såkaldte motorkøretøjsforordning, 461/2010, der dels forlængede de eksisterende regler for salg af biler til 2013 og dels fastsatte regler, der understreger uafhængige reparatørers adgang til teknisk information, adgang til reservedele samt klargør, at garantivilkår ikke må bruges til at begrænse konkurrencen i forhold til frie værksteder.  

PUBLICERET: 25-11-2014 OPDATERET: 22-09-2016